Grøn varme til MVZ’s værksteder og kontorer

Savsmuld og andet træaffald, som tidligere blev kørt på forbrændingen, omdannes nu til træpiller og bruges i opvarmningen af værksteder og kontorer hos Mogens V. Zeltner A/S i Farum, i daglig tale MVZ. Denne løsning er både billigere og mere bæredygtig end den tidligere opvarmning med oliefyring og bortskaffelse af savsmuld og træaffald.

Hver måned kom oliebilen og hældte mindst 1.000 liter olie på fyret hos MVZ. Samtidigt kom der andre lastbiler og hentede containere fyldt med spåner og træaffald. For slet ikke at tale om den store silo fyldt med spåner og savsmuld fra produktionen.

Den trafik var MVZ’s direktør Tomas Zeltner ikke alene træt af at se på, men også træt af at betale for. Det måtte kunne gøres bedre, billigere og ikke mindst mere bæredygtigt. Svaret var et pillefyr.

En god og grøn investering

Alt det savsmuld, der tidligere blev kørt på forbrændingen af store lastbiler, bliver nu trykket sammen til træpiller og alt det resttræ der før bare blev smidt ud, kværnes til flis. Det hele ryger i pillefyret, som bruges til opvarmning af værksteder og kontorer. Faktisk har anlægget gjort MVZ 90 procent selvforsynende med varme. Og det har været en både god og grøn investering, siger Tomas Zeltner:

 ”Vi har investeret ca. 500.000 kroner i anlægget, og det har tjent sig ind igen på fire til fem år, så det er ret fornuftigt.”

Næsten vedligeholdelsesfrit anlæg

Anlægget er et Twin Heat combianlæg med en meget effektiv forbrænding. Det betyder, at udover de typegodkendte brændsler, kan anlægget også bruges til fyring med lette brændsler som spåner, smuld og flis. Det hele føres fra siloen gennem transportsneglen ned i ilden, som opvarmer brugsvand og varmt vand til radiatorerne.

Samtidig betyder den effektive forbrænding, at anlægget stort set er vedligeholdelsesfrit. Lige med undtagelse af det kvarter, der en enkelt gang om ugen skal bruges på at tømme kedlen for aske.

Næste skridt er sol på taget

Erfaringerne med den grønne energi har været så gode, at Tomas Zeltner nu overvejer endnu en investering, nemlig at få sat solceller op på taget, for derigennem selv at kunne producere strøm.

I den forbindelse vil nogen måske spørge om, hvorfor MVZ’s biler ikke er de næste, der skal gøres mere klimavenlige og køre på el. Det ville tømrermesteren egentlig gerne, men der er simpelthen praktiske problemer, som først skal løses:

 ”Det handler om, at der ikke er ladestandere nok inde i byen, så vi har ikke mulighed for at lade op ved byggepladserne, altså dér hvor vores biler er nødt til at parkere. Det samme problem har de medarbejdere, der bor inde i byen og kører direkte til pladserne om morgenen. De har også stadig begrænsede lademuligheder ved deres bolig,” forklarer Tomas Zeltner.